L'avís d'incidències i les peticions de cita prèvia, principals usos del canal de WhatsApp de l'Ajuntament de Manresa en el primer any
Dimecres, 06 de Juliol de 2022El servei ha generat més de 14.000 interaccions de la ciutadania en els primers dotze mesos de funcionament. Durant aquest temps, el canal ha estrenat noves prestacions, com les afectacions a la mobilitat, l’ocupació de pàrquings i les informacions de l’Oficina Jove, que s’afegeixen als serveis que ja hi havia inicialment, com els horaris dels busos urbans, les farmàcies de guàrdia i les comunicacions amb Serveis Socials, el CEDEM i el CIO.
La comunicació d’incidències, les peticions de cita prèvia i la sol·licitud d’informació municipal són els principals usos que la ciutadania ha fet del canal de WhatsApp de l’Ajuntament de Manresa en el seu primer any de funcionament. El servei es va posar en marxa amb l’objectiu de permetre un canal de comunicació més directa entre la població i el consistori i facilitar que la informació arribi amb més rapidesa i detall a la ciutadania. Per accedir-hi, només cal guardar el número 644 069 801 a l’agenda del dispositiu mòbil i enviar un WhatsApp posant la paraula “hola”. També s’hi pot accedir a través de l’enllaç aju.cat/Manresa.
Durant els dotze primers mesos de funcionament, el canal ha generat 14.388 interaccions per part de 3.489 usuaris únics. Gairebé la meitat d’aquestes interaccions (6.744) han derivat en converses amb el personal municipal. I és que el sistema combina una part de primera atenció automatitzada, a partir de converses digitals prèviament dissenyades, amb una part personalitzada, assistida per treballadors de l’Ajuntament. Es tracta, doncs, d’un canal bidireccional, en què la ciutadania pot trobar una resposta personalitzada a les demandes i establir un diàleg fluid amb l’Ajuntament.
Del total d’interaccions, un 29% han estat per comunicar incidències, un 20% per demanar cita prèvia i un 15% per sol·licitar informació municipal. La resta d’interaccions han estat per recollida de residus voluminosos (10%) i per serveis del Centre d’Iniciatives per a l’Ocupació (6%) i de Serveis Socials (5%). El 15% restant són de la resta d’opcions del menú desplegable.
Pel que fa als avisos d’incidències, les principals han estat per qüestions relacionades amb neteja i residus (21%), calçada i voreres (18%) i parcs i jardins (16%). Si es vol comunicar una incidència, el canal de WhatsApp desplega un submenú on cal indicar si està vinculada amb neteja i residus, parcs i jardins, enllumenat públic, mobiliari urbà, calçada i voreres, circulació i transport urbà o altres tipus d’incidències. A partir d’aquí, el sistema demana que es detalli la incidència, s’escrigui l’adreça d’on s’ha produït i s’adjunti, si es vol, una imatge.
Noves informacions de mobilitat, ubicació de desfibril·ladors i accessos a wifi gratuït
Des que es va posar en marxa, el menú del canal de WhatsApp de l’Ajuntament de Manresa ha incorporat noves informacions. D’una banda, qüestions relacionades amb la mobilitat, com les afectacions viàries, l’ocupació de aparcaments municipals (indicant les places lliures dels pàrquings Puigmercadal, Quatre Cantons, La Seu i Centre Històric) i l’ocupació dels carregadors municipals de cotxes.
A més, també s’ha afegit dades com la ubicació de desfibril·ladors, els accessos a wifi gratuït i les informacions de l’Oficina Jove del Bages, com els horaris i el contacte amb els diferents serveis de salut emocional, treball, educació, mobilitat internacional i habitatge. També s’hi ha afegit l’enllaç de participació ciutadana de l’Ajuntament de Manresa, Decidim Manresa.
El canal es va estrenar amb un menú de diferents serveis , entre els quals destaquen el Centre de Desenvolupament Empresarial (CEDEM), el Centre d’Iniciatives per a l’Ocupació (CIO) i Serveis Socials. La combinació d’informació automatitzada amb la personalitzada fa que, per una banda, es pugui rebre informació de manera ordenada, agrupada i sempre actualitzada, de forma immediata, i que de l’altra s’enviï una petició per contactar amb el personal municipal quan sigui necessari. Per exemple, dins l’apartat del CEDEM, es pot rebre informació sobre els cursos de formació que estan en marxa o sobre les ajudes i subvencions vigents. I a l’apartat del CIO es poden consultar les ofertes de feina i l’oferta de formació, entre altres.
El menú es completa amb un apartat d’informació municipal —des d’on es poden consultar les notícies de l’Ajuntament, l’agenda d’activitats, les farmàcies de guàrdia i les agendes i telèfons municipals—; un apartat d’informació turística; un apartat per configurar les preferències —on també s’informa de les condicions legals i del tractament de les dades—; un apartat per demanar cita prèvia i també una opció per comunicar incidències.