Preguntes freqüents

El nou sistema de recollida de residus està format per dos models de recollida. Per una banda, la recollida domèstica es farà amb els anomenats contenidors intel·ligents, que s’obren amb targeta. De l’altra, els comerços i equipaments funcionen amb la recollida porta a porta.

El canvi de model s’emmarca en la lluita contra el canvi climàtic, en la promoció de l’economia circular i en el compliment de la normativa europea, que exigeix un índex de recollida selectiva del 55% el 2025 i del 70% el 2030. Amb el sistema actual, Manresa fa anys que està estancada en el 45%, fet que repercuteix directament a les butxaques de la ciutadania, ja que el preu per cada tona de deixalles sense separar que es porta a l’abocador augmenta any rere any. La implantació del nou servei evitarà aquest creixement exponencial del cost i permetrà establir una taxa de residus per generació, sota el principi de qui menys recicla, més paga.

Les experiències d’altres poblacions demostren que amb sistemes com el porta a porta o els contenidors intel·ligents s’ha aconseguit arribar a percentatges d’entre el 75 i el 80% de recollida selectiva, així com duplicar i triplicar el reciclatge de l’orgànica, una fracció altament contaminant pels gasos d’efecte hivernacle que emet si no es tracta i per la transmissió de lixiviats als aqüífers.

Sí, a Catalunya, un gran nombre de municipis compten amb aquest model implantat, amb uns bons resultats i una millora important de la recollida selectiva de residus. Centelles, Montmeló i La Seu d’Urgell, entre d’altres, ja han incorporat aquest sistema i ciutats com Girona i Tarragona ho faran properament.

Cada municipi té la seva casuística i problemàtica concreta de gestió de residus, però el servei en les proves realitzades són molt esperançadors, ja que han aconseguit ultrapassar el 75 % de recollida selectiva. Val a dir, però, que els canvis de sistema de recollida en altres municipis han estat complexos de gestionar durant les primeres 3 o 4 setmanes de servei, degut a la dificultat que les targetes identificatives arribessin a totes les llars, ja que hi ha persones que no les van a recollir, i també perquè d’altres es neguen a participar-hi i deixen les escombraires fora dels contenidors. A Manresa haurem d’anar resolent aquestes i altres problemàtiques que puguin sorgir.

Les targetes identificatives i els contenidors no recullen cap dada personal, són elements passius amb un codi. Aquests codis llegits en el tancament s’envien a la plataforma de gestió, on es vinculen als habitatges per comptabilitzar-ne la participació.

Cada targeta està vinculada a la referència cadastral d’un habitatge i no al nom ni al NIF del seu propietari. No hi haurà cap empresa que tingui accés a les dades de caràcter personal dels usuaris dels contenidors (ni les empreses tecnològiques del tancament de contenidors ni l’empresa del servei de recollida de residus).

Tot el sistema garanteix les disposicions del Reglament general de protecció de dades de caràcter personal y la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

El responsable del tractament de les dades és l’Ajuntament de Manresa, i la seva finalitat està lligada exclusivament al coneixement del servei de recollida i tractament de residus i a la contribució individual de cada habitatge.

No tindrà un benefici immediat al proper rebut de la taxa d’escombraries, però aquest nou sistema permet introduir mesures de fiscalitat ambiental a la taxa d’escombraries, de manera que es podrà obtenir una taxa més justa que compensi les persones que fan correctament la separació en origen i que penalitzi els usuaris que només utilitzen el contenidor de fracció resta.

En aquest sentit, les directrius europees, estatals i de l’Agència de Residus de Catalunya encaminen els ajuntaments cap a la taxa justa de pagament de residus, sobre la base de la participació individual del ciutadà en el sistema de recollida (paga més qui menys recicla).

Sí, l’objectiu del sistema és identificar l’ús dels contenidors que fan els usuaris i deixar enrere l’anonimat en la gestió dels residus, amb la finalitat de premiar les persones que reciclen i de fer pagar més a les persones que no ho fan.

L’Ajuntament tindrà un programari informàtic on podrà consultar quantes vegades utilitzen els contenidors cadascun dels habitatges donats d’alta al sistema. També podrà veure quins habitatges no estan fent ús del sistema, ja sigui perquè no hi viuen o perquè no el volen fer servir i van a llençar les escombraries a un altre lloc. En aquests casos, l’Ajuntament es podrà posar en contacte amb aquests habitatges per esclarir com gestionen els seus residus i solucionar possibles dubtes o problemes que tinguin amb el nou sistema de recollida.

L’objectiu del nou sistema és augmentar la recollida selectiva en general, i especialment la de matèria orgànica, que és on el municipi té més mancances i dificultats. La matèria orgànica llençada juntament amb envasos i cartró malmet la recollida selectiva d’aquestes fraccions i fa que aquests materials ja no es puguin valoritzar, per tant, afecta de forma negativa el medi ambient. Això és una mala praxi que malmet l’esforç i la dedicació de la resta dels veïns. A més, la taxa justa estarà molt vinculada a la recollida d’orgànica, de manera que com més aviat t’acostumis a separar-la més beneficis fiscals podràs obtenir a mitjà termini.

Cal recordar també que l’article 45 de l’Ordenança municipal de civisme i convivència ciutadana de Manresa estableix el següent: “Amb caràcter general, el dipòsit de cartró, paper, plàstics, vidre i matèria orgànica haurà de realitzar-se als contenidors específicament destinats a aquest efecte i és expressament prohibit de dipositar aquestes matèries als contenidors de rebuig. No és permès d’introduir material de qualsevol tipus als contenidors de recollida selectiva que siguin diferents dels expressament designats.”

Per tant, s’ha de realitzar la recollida selectiva de totes les fraccions. L’incompliment d’aquestes obligacions està tipificat com a infracció lleu i implica una sanció de fins a 300 €.

Per obrir els contenidors de resta, d’envasos i d’orgànica hauràs de portar la targeta identificativa o fer servir l’app.

En primer lloc, hauràs d’activar el sistema prement un botó. Després, hauràs d’acostar la targeta o l’app al sensor electrònic que trobaràs al contenidor (hi haurà adhesius informatius que t’indicaran què és i on està situat el sensor), t’hauràs d’esperar uns segons, sentiràs un soroll i aleshores podràs obrir el contenidor amb normalitat, és a dir, podràs aixecar la tapa amb la mà o bé, si n’hi ha, accionar el pedal o la maneta i s’obrirà la tapa.

Totes aquestes instruccions s’explicaran de manera detallada al punt d’atenció ciutadana i als fullets informatius que es repartiran.

Avisa’ns trucant a l’Ajuntament o per correu electrònic a residus@ajmanresa.cat.

No hi ha cap canvi en l’horari permès per utilitzar els contenidors. Els contenidors d’envasos i d’orgànica es poden obrir amb la targeta identificativa o amb l’app durant tot el dia i els set dies de la setmana.

L’ús dels contenidors de resta sí que està restringit: només es poden fer servir un dia de la setmana, dilluns o divendres. L’objectiu d’aquesta limitació és dificultar/reduir la dipositació de la resta i, per contra, afavorir la de les altres fraccions.

Els comerços i restauradors de Manresa compten des de fa mesos amb un model diferent de recollida de residus. Compten amb un sistema de recollida porta a porta, que consisteix en treure els residus en bujols diferenciats al portal de l’establiment seguint un calendari i un horari concrets. Per tant, si tens un comerç o un restaurant, no tindràs cap targeta identificativa per fer ús dels contenidors amb control d’accés.

Cal contactar amb l’Ajuntament de Manresa a través del correu electrònic residus@ajmanresa.cat

  1. Accediu a bitpayt.com.
  2. Cliqueu la plataforma (Google Play o App Store) compatible amb el vostre telèfon mòbil i descarregueu-vos l’aplicació.
  3. Cliqueu el botó “No tens compte? UNEIX-TE ARA”.
  4. Trieu l’opció “soc un ciutadà” o “soc un comerç”, segons el tipus d’usuari a crear i ompliu les dades requerides.
  5. Cliqueu al botó “Registra’t”.
  6. Accediu a la safata d’entrada del correu electrònic introduït i confirmeu l’adreça electrònica clicant a l’enllaç que haureu rebut.
  7. Un cop l’administrador o gestor del servei validi el vostre usuari, rebreu un correu electrònic amb la confirmació i ja podreu iniciar sessió a l’app.