L'Ajuntament presenta el mapa "Manresa a peu!" per fomentar la mobilitat sostenible, segura i saludable
Amb motiu de la Setmana de la Mobilitat, també s’ha donat a conèixer la nova targeta TJove 18, que permetrà utilitzar el transport públic de forma gratuïta als joves de 16 a 18 anys.
En el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat, l’Ajuntament de Manresa fa aquest 2021 una important aposta per continuar fomentant una mobilitat sostenible, segura i saludable a la ciutat. Amb aquest objectiu, aquest dimecres el regidor d’Urbanisme i Mobilitat, David Aaron López David Martí, i la regidora de Ciutat Saludable, Maria Mercè Tarragó Costa, han presentat el mapa “Manresa a peu!”, una iniciativa per animar la ciutadania a desplaçar-se caminant per la ciutat, a través d’un plànol divulgatiu que indica el temps que es triga a fer els itineraris més habituals. Com han assenyalat els dos regidors, Manresa és una ciutat compacta, la qual cosa permet a moltes persones poder desplaçar-s’hi caminant, promocionant també així un estil de vida saludable.
Amb un format similar al d’un plànol de parades de metro, el mapa conté diversos punts d’interès a diferents barris de la ciutat i s’hi indica el temps, en minuts, per desplaçar-se d’un lloc a l’altre. En aquests itineraris s’ha comptabilitzat una velocitat de 4,5 quilòmetres per hora. Aquesta és la velocitat mitjana que es considera pot caminar una persona en bona condició física quan fa desplaçaments a peu, no quan està passejant, que sòl anar més lentament.
Amb aquesta iniciativa es vol fer èmfasi en els beneficis que té anar a peu per la ciutat i deixar el cotxe per a alguns desplaçaments on no siguin estrictament necessari la seva utilització. Anar a peu preveu malalties, millora la condició física, rebaixa el nivell d’estrès, facilita el retrobament social i el contacte directe amb l’entorn més immediat, però també és molt important en l’àmbit col·lectiu, ja que aquesta actuació individual redueix la contaminació de l’aire i el soroll a la ciutat.
Transport públic gratuït per als joves de 16 a 18 anys
La segona proposta que s’ha presentat avui és la TJove 18, un nou títol propi de Manresa de transport del bus urbà, dirigit a joves entre 16 i 18 anys. En aquest apartat de la roda de premsa, també hi ha intervingut la regidora de Joventut, Rosa M. Ortega Juncosa.
Actualment, els joves fins a 16 anys ja poden utilitzar el transport públic de forma gratuïta amb la T-16, que es tracta d’un títol integrat de l’ATM, que es pot utilitzar a Manresa. Així, el projecte de la nova TJove 18 té com a objectiu cobrir també la franja dels 16 als 18, una edat en què l’ús del transport urbà també és important, ja que molts joves d’aquesta franja fan estudis secundaris en centres d’ensenyament de la ciutat. D’aquesta forma es promou l’ús del transport públic als joves, que en ser-ne coneixedors, el poden utilitzar posteriorment com a forma habitual per als seus desplaçaments per la ciutat.
Com a promoció s’enviarà la nova targeta als joves nascuts l’any 2003 i 2004, que fan 17 i 18 anys aquest any. Aquesta targeta serà vàlida fins al 31 de març de 2022. A partir de gener de 2022 es podrà demanar la nova targeta per la web de l’Ajuntament o bé de forma presencial.
Noves millores al transport públic urbà
L’Ajuntament ha informat també que es continuaran impulsant promocions diverses per fomentar el transport públic per a esdeveniments que tinguin lloc a la ciutat, com s’ha fet per la Festa Major d’estiu passada. També s’ha previst la instal·lació de noves marquesines i andanes a diverses parades amb l’objectiu de millorar el confort i l’accessibilitat.
Actualment està en procés la compra de 8 nous busos 100% elèctrics per a la flota que han d’entrar en servei a finals del 2022, substituint vehicles dièsel. D’aquesta forma, del total de la flota de la ciutat de 18 busos: 8 seran elèctrics, 7 híbrids (propulsió elèctrica i gasoil) i 3 de gasoil.
També s’incrementaran el nombre de pantalles electròniques solars a les parades amb indicació del temps real de pas dels autobusos, cosa que dona molta fiabilitat als usuaris.
Com a mesura per millorar la seguretat, està previst instal·lar càmeres de vigilància als autobusos durant el 2022, així com incrementar la il·luminació nocturna en diverses parades.
Altres mesures previstes per a la mobilitat sostenible
Durant aquest 2021, la regidoria de Mobilitat té en marxa més iniciatives adreçades a un desenvolupament urbà més sostenible, segur i saludable per fomentar l’ús de modes de transport sostenibles com anar a peu, en bicicleta o en transport públic, la protecció de la qualitat de l’aire i la prevenció d’accidents de trànsit.
Entre aquestes iniciatives es poden destacar els següents:
- Ampliació d’itineraris de vianants. Es continuarà amb l’ampliació de l’espai dels vianants de les voreres, per una banda amb ampliacions de voreres, però també realitzant itineraris a la calçada amb pintura a l’espai ocupat per l’estacionament de vehicles, per tal de facilitar els moviments a peu. Darrerament s’ha habilitat aquest espai per a vianants a la Pujada del Castell i estan previstes altres actuacions similars a altres carrers, com a la carretera de Santpedor o el carrer Pica d’Estats (al barri de la Mion).
- Ampliació illa de vianants. En compliment del Pla de Mobilitat vigent, es vol ampliar l’illa de vianants de la ciutat al carrer Guimerà. Durant aquests dies s’ha obert un procés participatiu en què tothom pot participar per donar la seva opinió pel que fa al paper que ha de tenir el bus en aquest carrer.
- Millora de camins escolars. Aquesta iniciativa pretén promocionar l’autonomia personal i els modes de transport més sostenibles per arribar als centres educatius. Hi ha una comissió entre Ensenyament, Mobilitat i els centres educatius que s’hi volen incorporar, on es proposen mesures per tal de millorar la mobilitat i fomentar l’autonomia dels nens i nenes en el trajecte d’anar a les escoles.
En aquest sentit estan previstes mesures per millorar la seguretat de diversos camins escolars, amb pintura de passos de vianants amb vermell, reforç de senyalització vertical, de visibilitat als passos de vianants i amb la instal·lació de reductors de velocitat. Durant aquest any està previst fer un reforç al camí escolar de l’escola de les Bases i a l’escola Ítaca.
- Millora de la seguretat a itineraris a peu. Estan previstes actuacions de millora de la seguretat viària a l’entorn del CAP de la Sagrada Família, amb un nou pas de vianants semaforitzat i de millores als itineraris del carrer Francesc Moragas, d’acord amb diverses sol·licituds realitzades pels barris.
- “Viatjo amb tu: formació en transport públic a instituts”. Aquest taller formatiu, que ja fa uns anys que es realitza, es dirigeix a tots els estudiants de la ciutat de primer curs de l’ESO. Consisteix en una sessió d’una hora a l’aula on s’explica com anar en transport públic urbà per la ciutat: línies, horaris, títols de transport, entre altres temes.
- Manresa ciutat 30. Per tal de pacificar el trànsit, reduir els accidents, facilitant l’ús de les bicicletes i dels elements de mobilitat personal com els patinets, i d’acord amb una normativa estatal que afecta a totes les ciutats i pobles de l’Estat, des del passat 11 d’abril s’ha reduït el límit de velocitat dels carrers de la ciutat a 30 km/h.
Aquest projecte consta de diferents fases. El canvi de la senyalització de regulació ja s’ha realitzat i en aquests moments s’està duent a terme el reforç amb pictogrames a la calçada del límit de 30 i un pictograma de bicicleta per indicar la presència de vehicles de mobilitat personal a la calçada.
Per tal de reforçar el compliment d’aquesta regulació hi ha instal·lats a la ciutat 4 radars pedagògics i es preveu instal·lar-ne durant l’any vinent més.
També s’aniran fent actuacions de reducció de l’amplada de carrils de circulació per tal de reduir la velocitat efectiva dels vehicles.
Aquestes mesures van acompanyades amb l’ús del radar sancionador de la Policia Local.
Nou Pla de Mobilitat Sostenible
L’Ajuntament de Manresa, conjuntament amb la Diputació de Barcelona, ha començat la redacció del nou Pla de Mobilitat Sostenible, que ha de substituir l’actual, vigent des de l’any 2011. En aquests moments s’estan realitzant els treballs de prediagnosi, que s’han treballat amb els grups municipals i el Consell de Mobilitat.