L'Ajuntament de Manresa renovarà la flota del bus urbà de la ciutat amb la compra de 8 nous busos 100 % elèctrics
Els darrers mesos s’han realitzat diferents proves amb busos híbrids i elèctrics, seguint els recorreguts de diferents línies del servei per tal de valorar la seva adaptabilitat als diferents itineraris de la ciutat. Amb el resultat de les proves, conjuntament amb l’anàlisi de viabilitat econòmica, ambiental i de gestió del servei, s’arriba a la conclusió de renovar la flota amb busos 100% elèctrics.
Els quinze autobusos que fan el servei regular de transport urbà de Manresa seran sostenibles, després que l’Ajuntament ha decidit comprar 8 vehicles 100% elèctrics, que s’afegiran als 7 híbrids que ja estan en funcionament. Només en quedaran 3 (els vehicles de reserva) que funcionen amb gasoil.
L’Ajuntament de Manresa està provant durant aquesta setmana un nou model de bus urbà 100% elèctric amb la voluntat d’afegir els resultats de la seva eficiència, autonomia i consum real, tenint en compte l’orografia de la ciutat, en el marc de l’estudi per a la renovació de la flota de busos que s’està duent a terme.
Actualment, el servei de bus urbà de la ciutat, Bus Manresa, disposa de 18 vehicles, 7 dels quals són híbrids. Dins del pla de renovació de la flota, s’havia projectat comprar dos nous vehicles el 2020, un més el 2021 i tres vehicles mes el 2022. En principi, es preveia que fossin híbrids, però tenint en compte que els nous models de busos 100% elèctrics han evolucionat molt des del punt de vista tècnic —sobretot pel que fa a la seva potència i autonomia— es va decidir estudiar la viabilitat de la compra de busos 100% elèctrics.
Amb les proves que s’han realitzat i l’estudi de viabilitat econòmica, ambiental i de gestió realitzats fins el moment es valora molt favorablement l’adquisició de vehicles elèctrics, ja que tots ells estan donant uns resultats molt positius en aquests aspectes.
Per aquest motiu, a falta del procés de licitació, que definirà el model de bus i el cost unitari definitiu, es decideix que es renovarà la flota de la concessió de transport públic urbà de la ciutat amb busos 100% elèctrics.
Per tal d’afavorir econòmicament el procés de licitació s’integraran a la renovació els sis busos planificats, més els dos busos previstos per al 2023. Per tant, es fa un procés de licitació en un paquet de vuit nou busos elèctrics per substituir els busos de gasoil actuals.
A partir d’aquesta renovació, la flota del bus urbà de Manresa disposarà de 7 busos híbrids, 8 busos elèctrics i 3 de gasoil (que seran els de reserva). Per tant, pràcticament la totalitat de la flota serà amb autobusos sostenibles mediambientalment. És previst que el procés de licitació comenci les properes setmanes, i el nous vehicles podrien arribar al llarg del 2022.
Amb aquesta decisió, l’Ajuntament de Manresa i Bus Manresa fan una aposta clara per l’eficàcia, la confortabilitat i la sostenibilitat, fet que provocarà una reducció dràstica de l’ús de combustibles fòssils en la flota d’autobusos urbans, per tant, d’emissions contaminants, i també una reducció molt important de soroll, fet que millora la confortabilitat tant dels usuaris del transport públic com de la resta de persones.
Aquesta setmana, una nova prova
El bus elèctric que aquesta setmana s’està provant està realitzant el test sense viatgers i seguint els recorreguts de diferents línies del servei per tal de valorar la seva adaptabilitat als diferents itineraris. Està identificat com a “bus en proves”. Es tracta del model ‘Volvo 7900 elèctric’, que disposa d’un motor elèctric de 200 kw per a la seva propulsió. Disposa d’un sistema d’emmagatzemament d’energia mitjançant bateries de ió-liti, amb una energia instal·lada de 330 kwh i una potència de càrrega de 150 kw. Aquest model permet tant la càrrega ràpida en parada com la càrrega mitjançant cable, fet que dona molta flexibilitat a l’hora de la planificació operativa.
Avantatges dels busos elèctrics per la ciutat
Actualment les ciutats tenen tres grans reptes amb relació a la mobilitat: la qualitat de l’aire, el soroll i la congestió del trànsit.
L’ús del transport públic a les ciutats millora tots els aspectes mencionats. Els autobusos tenen alta capacitat de viatgers i, si viatgen més persones juntes, es pot reduir l’ús del vehicle privat a la ciutat, reduint la congestió del trànsit, la contaminació de l’aire i el soroll. Si a més a més es fa amb busos zero emissions, que poden operar en zones sensibles i sotmeses a protecció mediambiental, no es produeix CO2 ni pol·lució a l’aire, la qual cosa millora encara més el confort i la salut a les persones que viuen o visiten la ciutat. També és important destacar que amb els busos elèctrics les emissions acústiques es redueixen al mínim.
Molts d’aquests models d’autobusos també disposen de sensors de presència de vianants a la calçada, per tal d’assegurar l’objectiu de zero accidents.
A banda de l’evident millora mediambiental, tots els vehicles estan fabricats amb l’objectiu d’assolir la màxima confortabilitat per als seus usuaris: són silenciosos, perfectament climatitzats, amb arrancades i arribades suaus, un entorn interior ampli i 100% accessibles.
Costos i viabilitat tècnica dels busos elèctrics
Pel que fa a l’estudi de viabilitat econòmica, destaca el menor cost en consum: el cost de l’electricitat per a la càrrega de les bateries és considerablement menor al cost del consum del gasoil; els costos de manteniment dels motors elèctrics també són menors i hi ha la possibilitat d’accés a subvencions europees que s’estan preparant. Per contra, el cost d’adquisició és superior i requereix d’un cost d’infraestructura elèctrica a les cotxeres per a la recàrrega nocturna de les bateries.
L’autonomia i la potència, que en les primeres versions d’autobusos elèctrics eren un handicap per al seu ús a Manresa —ja que a la ciutat hi ha molts pendents i es requereix d’una potència elevada— s’ha pogut constatar amb les proves realitzades que tots els busos assoleixen els requeriments necessaris, tant de potència motor com d’autonomia, per a ser utilitzats durant tota la jornada de servei, que ens alguns casos va de les 5.20 del matí a les 24 hores, com és el cas de la L8.